Ikke kategoriseret

Skalddyrselskere dyrker haver i havnen

Københavns havne har længe været rene nok til badning. Nu kan vi også spise af dem. Maritime nyttehaver skal for alvor stemple København som bæredygtig storby.

Natur&Miljø, september 2013

Af Anne Anthon Andersen

Forestil dig en lys og lun sommeraften. Forestil dig en gåtur langs havnemolen på Christians Brygge. Og forestil dig så, at du kan fortsætte ud over vandet på flydende pontoner og her trække friske muslinger og østers, salt-og sukkertang i land til middagsmaden.
Lyder det for godt til at være sandt? Det er det ikke. Tegnestuen EFFEKT har udarbejdet tegninger, de første vandprøver er godkendt, og den 25. maj holdt foreningen Maritime Nyttehaver F første høstfest med smagsprøver på tang, østers og muslinger over bål.
“De maritime nyttehaver bliver et bæredygtigheds-ikon. Som vi har unikke cykelstier og havnebade, skal de være 3. generations bæredygtigheds-fortælling i promoveringen af København som miljøvenlig metropol,” siger formand for foreningen, David Koch Mouritzen.

Østers-stiklinger
De flydende haver skal bestå af rekreative mobile tømmerflåder med siddepladser, grille og drivhuse.
Selve haverne bliver monteret under tømmerflåderne i form af kasser til dyrkning af østers, net og bentler til tang og muslinger.
Men hvad er udsigterne til succes for skalddyr i havnen? Spørger man direktør for Dansk Skaldyrscenter ved DTU AQUA, Jens Kjerulf Petersen, er de positive. Til daglig forsker han i netop opdræt af skalddyr, og han er optimistisk, selv om der er udfordringer.
“Når det er i Limfjorden, vi finder langt de fleste af vores danske østers, skyldes det den høje saltholdighed ( over 25 promille).
I Københavns Havn svinger den mellem 8 og 18. Østers vil vokse langsommere og kan ikke reproducere sig her. Men de kan sagtens dyrkes,” siger Jens Kjerulf Petersen.
“Når du dyrker selleri, skal du også vælge, om du skal bruge frø eller stiklinger. Det er lidt det samme. Her har du brug for en slags udplantningsmateriale. Til gengæld er den store vandgennemstrømning en fordel, og muslinger kan både vokse og blive flere,” vurderer han.

Kommunen bakker op
Høsten er forbeholdt medlemmer af foreningen. Men projektet handler om andet end tilfredse smagsløg, understreger formand David Koch Mouritzen.
“Vi vil give københavnere og turister indsigt i, hvad det vil sige at dyrke fødevarer i havnen. Vi skal væk fra at tro, at vi kan forbruge, som vi har været vant til og blot importere, når vores ressourcer slipper op. De maritime nyttehaver gør det nærværende, at det har konsekvenser, hvordan vi behandler vores vandmiljø.” Københavns teknik-og miljøborgmester Ayfer Baykal er begejstret for de nye haver.
“Det er en fantastisk og original ide. Jeg håber meget, at københavnerne kan komme til at producere egne råvarer i havnen,” siger Ayfer Baykal, som kalder projektet et lille, men vigtigt skridt på vej mod målet om at blive verdens første CO 2 -neutrale hovedstad i 2025. Kommunen bakker op om projektet, lover hun.
“Vi støtter og hjælper gerne lokale initiativer med råd og viden om eksempelvis strømforhold og udløb i havnen, så de kan finde gode steder at dyrke råvarer. De vandmålinger, vi har i kommunen, har vi allerede stillet til rådighed for Maritime Nyttehaver, og andre er også velkomne til at bruge dem,” siger Københavns teknik-og miljøborgmester.

OM MARITIME NYTTEHAVER:
– Foreningen Maritime Nyttehaver er en samling af privatpersoner, virksomheder og organisationer, der vil bruge det rene vand og de næringsstoffer, der flyder igennem havnen, til at producere østers, muslinger og tang under flydende platforme.
– De flydende haver er tegnet som 6×6 meter store mobile tømmerflåder, der kan flyttes rundt i Københavns havne.
– Det koster 100 kroner om året at være medlem af foreningen. Som medlem har man adgang til at høste havnens ‘ frugter’.
– Den 25. maj holdt Maritime Nyttehaver sin første høstfest på Islands Brygge.

Relateret indhold