Journalistik

Fuldelektrisk uden batteri- og investeringsskrupler

Kør dele-elbil når du har lyst og tænk hverken på anskaffelse, opladning eller at levere bilen tilbage. Det koncept har over 13.000 medlemmer af el-bils fællesskabet Car2Go i San Diego taget til sig. På verdensplan har knap 400.000 meldt sig ind i ordningen, som også findes i Berlin, Amsterdam og London.

Nyhedsbladet Dansk Energi, april 2014

Af Anne Anthon Andersen

Det skulle være nemt og uforpligtende. Billigt og bæredygtigt. Og det skulle plante el-bilerne massivt i bybilledet og folks bevidsthed over hele verden. Sådan lød visionerne for el-bils fællesskabet Car2Go, der satte sine første benzinfri spor, da et hold elektriske dele-biler gled lydløst gennem Austins gader i Texas i marts 2010.
I San Diego har over 13.000 medlemmer siden 2011 taget imod muligheden for at leje en elektrisk Car2Go bil, når det passer, mens 23 byer på verdensplan har taget konceptet til sig.
”Når Car2Go har succes i byer som San Diego, er det både et spørgsmål om infrastruktur og miljøbevidsthed – og i virkeligheden betingelser, som også gælder i København. Det handler om, at den offentlige transport skal være så veludviklet, at bilen bliver et supplement, vurderer Mike Cully, der er manager for Car2Go San Diego, da Nyhedsbladet Energi besøger hovedsædet i San Diego Downtown.
På en storskærm i den lyse reception viser et virtuelt kort det 82 kvadratkilometers areal af San Diego, som el-bilsordningen dækker. Blå bil-ikoner spredt rundt på skærmen informerer om, hvor de ledige el-biler befinder sig. Som medlem har man adgang til kortet på mobilen via en App, der guider til den nærmeste bil.

Slipper for investering
Finder man en bil på gadehjørnet, tjekker man ind i den ved at føre sit medlemskort over en censor. Man kan køre, så langt eller kort, man ønsker, så længe det er inden for de 82 kvadratmeter. Bilen kan man efterlade hvor som helst, så længe det er på en lovlig p-plads, og man skal hverken tænke på opladning, forsikring eller investering. Man betaler per minut, time eller dag.
”Byer som San Diego er oplagte for el-lejebilsordninger. For de fleste beboere har ikke behov for at køre så langt. Det tiltaler vores medlemmer, at de slipper for at investere i deres egen el-bil, men alligevel får frihed til at gøre noget godt for miljøet ved at køre elektrisk, når det passer”, siger Mike Cully.
Der er sjældent mere end et par gader til den nærmeste ledige bil. For et hold på fire fuldtidsansatte spreder hele tiden bilerne i bybilleder og henter dem ’hjem’, hvis de er strandet i yderområder, hvor kun få samler dem op, forklarer han og guider rundt i det stadigt nye hovedkvarter. En lille ø af endnu tomme skriveborde vidner om, at der er flere kollegaer på vej i den lave bygning, som i tidernes morgen husede en lade fortæller han, før han viser ud i selve ’stalden’. I alt 40 båse med hver deres ladestander gør det muligt for ”lade-holdet” at sikre, at der hele tiden bliver sendt opladte biler på gaden.

Kører på bar
Omar Passons er blandt de over 13.000 medlemmer der, siden Car2Go slog sig ned i San Diego, har valgt at køre elektrisk, når det passer. Han arbejder som advokat og kører dagligt cirka 10 mil (16 km) i Car2Gos el-biler.
”Jeg blev draget af tanken om at kunne snuppe en bil på gaden og køre, hvorhen jeg skal uden at tænke på at skulle aflevere bilen et bestemt sted og samtidig gøre noget godt for miljøet”, siger han.
”Som regel bruger jeg Car2Go i forbindelse med møder, eller hvis vi skal ud og have en drink”. Omar Passons nyder, at han hverken skal betale parkering eller aflevere el-bilen, men kan tage en taxa hjem.
Tony Williams, formand for foreningen Love My Leaf, der arbejder for at udbrede fordelene ved at køre elektrisk, har en klar oplevelse af, at flere tager el-bilerne til sig, fordi de netop ser stadigt flere elektriske biler.
”Mange bliver nysgerrige og begynder at se det som en mulighed, når de støder på el-biler i byen eller hører kollegaer, venner og familie tale om at køre elektrisk”, siger han.
Fra Car2Go’s hovedkontor i Chicago er kommunikationschef Katie Stafford ikke i tvivl om, at København vil være en oplagt by for Car2Go.
”København er i den grad kendt for miljøbevidsthed – både som cykel-by og med visioner for at nedbringe CO2-udslippet. Det er en by, vi vil se nærmere på de næste år”, siger hun.

Om Car2Go:
Udviklet og ejet af bilfirmaet Daimler
Er at finde i 23 byer over hele verden, i USA, Canada og Europa.
Hvert tredje sekund drejer et medlem startnøglen i en af Car2Go’s elektriske biler.

Relateret indhold