Journalistik

Professionel blogger: Man skal gøre sig fortjent til opmærksomheden

Glem alt om annoncekroner. Husk respekt og ydmyghed over for læserne, lyder det fra blogger Christiane Vejlø. Med bloggen Elektronista har hun siden 2010 tiltrukket 40.000 unikke læsere om måneden. Sidste år modtog hun blogprisen for bloggen, som har placeret hende solidt i rollen som en af Danmarks førende eksperter inden for ny teknologi og digital livsstil. Det hele startede med grundigt analytisk feltarbejde.

 

Kommunikationen.dk, april 2016

Af Anne Anthon Andersen

Det var allerede, dengang hun arbejdede som innovationschef i telebranchen, at de første tanker om Elektronista tog form. Det havde længe frustreret hende, at kommunikation om teknologi, elektronik og bredbåndsforbindelser altid handlede om specifikationer formidlet ved hjælp af sådan noget som karikerede speedometernåle. Og at kampagner specifikt målrettet kvinder partout skulle iklædes et skrigende lyserødt univers.

”Der var et kæmpe vindue til en målgruppe, man simpelthen ikke nåede ud til. Og alt hvad jeg vidste fra branchen sagde mig, at kvinderne, modsat fordommene, var vildt interesserede i teknologi”, siger Christiane Vejlø. Så da hun i 2009 sagde farvel til sin stilling som innovationschef i mobilselskabet 3, var det med en mission om som selvstændig at forkorte den fiktive afstand, der var blevet skabt mellem kvinder og teknologi. For der var masser af potentielt interesserede, som markedsføringen af ny teknologi og digitale trends aldrig nåede ud til, mente Christiane Vejlø. Også blandt mænd for den sags skyld. Der var brug for at minimere afstand mellem teknologi og bruger, teknologi og menneske, mente hun.

”Man måtte kunne lave et livsstilsmedie, som handlede om elektronik og nye digitale tendenser som led i den livsstil, teknologien er med til at skabe. Det skulle i langt højere grad handle om mennesker, og om hvad teknologien betyder for det liv, vi lever”, forklarer hun.

Bloggen booster butikken

Jeg møder hende en tidlig forårsdag med højt til både himlen ude og stukloftet inde i det mondæne såkaldte arbejdsrefugium Klub i Linnésgade lige over for Torvehallerne. Det er her, hun sidder og arbejder ved sin laptop eller holder møder, når hun ikke er ude og rådgive virksomheder, holde foredrag, lave bestyrelsesarbejde eller radio som vært for programmet Elektronista på Radio 24/7. Hun kommer lige fra studiet og produktion af et program om virtual reality.

Jobbet som radiovært er et af de utallige jobs, som bloggen Elektronista har kastet af sig, siden hun startede den tilbage i 2010. Og egentlig var det lidt pudsigt. For netop som hun havde skrevet et pitch af ideen om at lave et program med samme titel som bloguniverset til netop Radio 24/7, men før hun nåede at trykke send, ringede Mads Brügger. Han ville bare høre, hvad hun ville sige til at lave et program for kanalen. Det skulle handle om elektronik og hede Elektronista.

Måtte bevise sin påstand

Med bloggen har Christiane med andre ord skabt enorm opmærksomhed. Elektronista.dk har hver måned 40.000 unikke læsere, 38.000 følger hende som @christianevejlo på Twitter, mens Facebooksiden @ElektronistaDK har over 5500 fans. Men da Christiane Vejlø tilbage i 2009 forlod jobbet som innovationschef, levede projekt Elektronista stadig blot i tankerne.

Som selvstændig ville Christiane Vejlø sælge rådgivning om, hvordan virksomhederne måtte sadle om, hvis de ville ramme målgruppen mere rent – og i særdeleshed kvinderne, som slet ikke kunne se sig selv i ”lyserøde kampagner”. Men hvordan skulle hun overbevise branchen om, at hun havde ret i sin tese?

Christiane Vejlø downloadede survey-værktøjet Monkysurvey, sendte et spørgeskema af sted og fik svar fra flere hundrede respondenter. Hun stablede et fokusgruppeinterview på benene og supplerede sine undersøgelser af målgruppen med såkaldt mystery shopping, hvor hun tog med kvinder ud for at købe elektronik. Resultatet blev en 33 siders tætskrevet analyse af den oversete kvindelige målgruppe – de såkaldte Elektronistas, som hun kaldte dem i rapporten.

”Med min baggrund i PR faldt det egentlig ret naturligt. Efterfølgende gav jeg min analyse af målgruppen gratis til alle, som ville have den sammen med pressemeddelelsen ’Kvinder elsker teknologi’. Stort set alle medierne, jeg sendte den til, bragte historien. Det blev et stærkt fundament for at etablere mig som ekspert på området”, forklarer hun.

At spotte en niche

Ud over at bane vej for fokus på området og en række ekspertudtalelser i pressen, skabte undersøgelsen afgørende viden for etableringen af det livsstilsmedie, Christiane Vejlø drømte om at skabe. I et flysæde på vej hjem fra Thailand tog hele det overordnede koncept omkring Elektronista form. Ideen til det visuelle udtryk, opstod i køen i en engelsk bladkiosk.

”På hylderne var magasiner om teknik og gadgets og et hav af magasiner om mode og livsstil. Men ikke et eneste, der kombinerede de to emner og handlede om, hvordan elektronik påvirker os som mennesker. Jeg tænkte: hvordan kan jeg kombinere de to størrelser i et magasin om digital livsstil?”, husker Christiane Vejlø.

Tilbage i Danmark gik hun i gang med at lægge brikkerne i det moodboard, der dannede rammen for Elektronista. Hun lavede stort set alt selv, og der lå måneders benarbejde i at bygge bloggen op.

 

Tweetede sig til USA

Ved hjælp af de sociale medier sørgede hun for at drive trafik til bloggen.

”De sociale medier er helt afgørende, hvis man vil skabe opmærksomhed. Selv har jeg satset størst på Twitter, Det er min muskel”, forklarer hun.

Det var også et tweet fra en international konference afholdt af Dell i Købehavn, der skabte massiv omtale og opmærksomhed omkring Christiane Vejløs projekt Elektronista tilbage i 2012. Her havde arrangøren hyret Mads Christensen som konferencier. Og efter timers sexistiske vittigheder om kvindernes fravær i IT-branchen skrev hun et tweet, som udviklede sig til blogindlægget ’Dresscode: Blåt slips og mand!’ Blogindlægget skabte heftig debat både herhjemme og i internationale techmedier som WIRED og Cnet og kastede en undskyldning fra Dell’s hovedkvarter i USA af sig.

Blog er ikke business

Det at have en mission – at mene noget og blande sig på de sociale medier er nødvendigt, hvis man vil opbygge en blog med solidt publikum, lyder anbefalingen fra Christiane. Og så skal man være klar over, at bloggen ikke er business.

”Man må ikke tro, at man kan lave en blog for at blive rig på den ved at lave en række aftaler med sponsorer og annoncører. Selvfølgelig skal man have noget at leve af, men det skal være ved siden af i form af aktiviteter, som bloggen skaber platform for. Bloggen er ikke din pengeåre, men din kanal til brugerne”, forklarer hun. Selv med en af Danmarks mest læste blogs er det ikke selve bloggen, Christiane Vejlø tjener sine penge på. Det er til gengæld alle de ydelser som konsulent, analytiker, foredragsholder, bestyrelsesmedlem og udvikler af verdens første digitale designertaske Elektronista Clutch mm., hun leverer ved siden af.

Læsere er partnere

Og selv om der givetvis er trofaste læsere, der gerne ville betale abonnement for at læse med på Elektronista, er og bliver betalingsmurer ikke en vej, hun tror på.

”Det der med at banke en mur op mellem mediet og brugeren er simpelthen en af mediernes største og endda selvskabte fjender. Selvretfærdighed er gift for et medie. Man må have respekt for sine brugere og læsere og lytte ydmygt. Man er nødt til at gøre sig fortjent til opmærksomheden”, siger Christiane Vejlø. Faktisk bør man betragte sine læsere som en slags samarbejdspartnere, mener hun. Fx ved at spørge dem direkte om, hvad de ønsker sig på bloggen. Eller om hjælp og svar på spørgsmål. Interaktionen med læserne er afgørende – og med de sociale medier har man mulighed for hele tiden at være ajour med dem, at invitere til debat og lave sine egne brugerundersøgelser.

Men nu må hun gå. Om lidt skal hun være i Norsk Handelskammer ude i Ørestaden. Hun skal holde endnu et af de foredrag om fremtidens digitale trends, som bloggen har været med til at bane vejen for.

 

Christiane Vejløs gode råd til den professionelle blog

  1. Kortlæg og definer din målgruppe. Som med al anden kommunikation er det afgørende at vide, hvem du skriver til.
  2. Tænk professionelt. Det kræver, at du har en strategisk langsigtet plan for, hvad du vil med din blog. Du skal have en plan.
  1. Værn om din integritet ved at tænke din blog som en del af din virksomhed. Tro ikke at du skal tjene penge på den alene gennem annoncer. Betragt den snarere som udgangspunkt for produkter eller ydelser, du kan levere med afsæt i bloggen. Din blog er din kanal til brugerne og dem der skal købe dine andre ydelser.
  1. Tænk bloggen som et medie. Definer derfor dit stofområde. Læserne har brug for at vide, hvad de får ved at følge dig.
  1. Opfat læserne som samarbejdspartnere. Sørg for at gå i dialog med dem direkte om, hvad de ønsker sig på bloggen. Eller lad dem hjælpe ved at svare på spørgsmål i det hele taget. Interaktionen med læserne er afgørende – og guld værd for dig som afsender, fordi du kan lave dine egne brugerundersøgelser helt gratis.

Relateret indhold

0 kommentarer

Skriv en kommentar