Journalistik

Krisen kalder på legesyge og farver

Foto: Sara Galbiati.

Knald på farve-paletten og referencer til legende barndom præger udtrykket blandt de toneangivende grafiske designere, der går på scenen som talere på weekendens designkonference, We Love Graphic Design. Som modreaktion til stramme budgetter og benhård skæren ind til benet søger virksomheder det kreative og legende udtryk. Nu handler det om at signalere løssluppenhed og overskud.

Kommunikationen.dk, september 2013

Af Anne Anthon Andersen

Nan Na Hvass og Sofie Hannibal har i nu syv år dannet par som designerduoen Hvass&Hannibal. De er kendt for sammen at skabe kreative farveeksplosioner af grafisk identitet til en række kunstnere og virksomheder. På kundelisten har de blandt andre Efterklang, Turbuweekend, RUC, IBM og Adidas, og den 5. oktober går de på talerstolen på Bremen Teater til årets We Love Graphic Design konference for at dele ud af deres erfaringer midt i det scenografiske univers, de har skabt til lejligheden.
Da Kommunikationen.dk besøger dem i deres studio et stenkast fra søerne på Prinsesse Maries Alle, er de ved at indrette en lille sortmalet kasse i pap – en slags overblik over, hvordan scenariet på Bremen skal tage sig ud i virkeligheden. Langt fra alt er endnu på plads i den kreative proces, som altid handler om at kaste en masse løse ideer op i luften, lade dem finde sammen og samle sig i det udtryk, som på et eller andet tidspunkt lander.
I den grafiske designers arbejdsgang starter alt med det hvide og endnu tomme ark papir
“Det bliver noget med en masse svævende hvidt papir – og en talerstol bygget op af eller beklædt med de her blanke ark”, forklarer Nan Na Hvass. – For i den grafiske designers arbejdsgang starter alt med det hvide og endnu tomme ark papir.

Legesyge signalerer overskud
Det rene hvide udtryk står i stærk kontrast til den farveeksplosion af tegneserieglade udtryk, der danner den gennemgående trend over hele rækken af talere på We Love Graphic Design.
Udover Hvass&Hannibal træder britiske Kate Moross, spanske Brosmind, Hansje von Halem fra Amsterdam og canadiske James White på scenen. Alle står de for farverige og legende udtryk, der lokker beskueren langt ind i designets univers.
Spørger man stifter og direktør i bureauet KLAR Kommunikation, Lise Vestergård, om, hvorfor det glade og farvestrålende med klare referencer til barndom rammer en tone i tiden netop nu, er der tale om en modreaktion på de seneste års krise.
“Mange både virksomheder og private har været presset økonomisk og haft strengt fokus på at skære ned og høvle alt overflødigt fra. Jo mere vi sparer og fortrænger det legende og kreative, desto mere får vi brug for omvendt netop at dyrke og eksponere det”, siger Lise Vestergård.
Jo mere vi sparer og fortrænger det legende og kreative, desto mere får vi brug for omvendt netop at dyrke og eksponere det
Det handler også om at signalere overskud udadtil og om at invitere beskueren eller modtageren indenfor i et rum af nærvær. Fordi netop fokus på nærvær signalerer autenticitet, lyder Lise Vestergårds analyse af kunstneres, virksomheders og organisationers dragning mod at skrue op for farverne.
Og så handler det om at signalere, at man som brand har værdier, der rækker langt dybere end bundlinje og penge. Som et kunstværk eller en forestilling vil man levere en oplevelse, siger hun. – Selvfølgelig også ud fra en idé om, at det er det, der rammer og holder os fanget som beskuere.

Tråde fra barndommen
Det ønske kan Hvass&Hannibal nikke genkendende til.
“Når vores kunder henvender sig til os, har de ofte en ide om, at vi kan skabe et farvestrålende og fabulerende univers, der rækker langt ud i afkrogene – i form af tøj, scenografi, covers, plakater og you name it. Det hele handler om at skabe autentiske landskaber af identitet, som inddrager modtagerne og lader dem fortolke selv”, forklarer Sofie Hannibal om det udtryk, der indtil videre har tiltrukket en række af kunstnere, som ønsker design af alt fra pladecovers til scenografi og kostumer, men også mere traditionsbundne corporate brands som Adidas, DGI-byen og IBM.
Vi skaber en form for parallelverden, der refererer tilbage til barndommen og taler til den iboende nostalgiker og vores fantasi og lyst til at se mere
“Vi skaber en form for parallelverden, der mange gange refererer tilbage til barndommen og taler til den iboende nostalgiker og vores fantasi og lyst til at se mere. En slags invitation til at gå på opdagelse”, lyder hendes bud på, hvorfor det legesyge univers af farver præger scenen nu.
“Og så vækker farver og udsmykning som eksotiske fugle i junglen måske ofte en umiddelbar appel, fordi de fleste fascineres af naturen, når den er rig på farver og detaljer”, supplerer Nan Na Hvass.

Relateret indhold