TEMA: Sådan bruger du bedst tiden på de sociale medier

Astrid Haug rådgiver virksomheder og organisationer i, hvordan får mest mulig opmærksomhed for den tid, de bruger på de sociale medier. Det handler om at kortlægge relevans for følgerne, om at sætte mål og planer for indholdet og at skabe kvalitet i sine posts, så de lever længere. Og så skal indholdet skabe debat og lokke følgere til at kommentere og dele.

Freelancegruppen.dk, juni 2015

Af Anne Anthon Andersen

Hvordan kommer man godt i gang med at skabe opmærksomhed på de sociale medier?

Godt indhold er altafgørende på de sociale medier, og med godt indhold mener jeg indhold, som engagerer brugerne. Det handler om at finde det sted, hvor der er overlap mellem det, I gerne vil fortælle og det, brugerne gerne vil høre. Samtidig er det vigtigt at skille sig ud, så man ikke bare ligner alle de andre på Facebook.

Hvilket indhold fungerer?
Visuelt indhold i form af billeder, videoer og infografikker fungerer godt på sociale medier. Derudover fungerer humor og videndeling, der beriger brugerne. 
Tænk også i “less is more”, forstået på den måde, at godt indhold lever længere. Hvis indholdet bliver delt, liket og kommenteret har det en længere levetid. Brug derfor tid på at lave det gode indhold frem for at opdateret hyppigt med indhold, der ikke er relevant for brugerne.

Hvad fungerer ikke?
Det kunstige fungerer ofte ikke særligt godt. Brugerne foretrækker autentisk indhold, der ikke bærer for meget præg af reklame og salg. Pressemeddelelser er typisk ikke egnet til sociale medier.

Hvordan får man Facebook-algoritmen til at eksponere indhold til så mange som muligt?
Det gør man ved at lave godt indhold, som brugerne engagerer sig i ved at like, kommentere, dele og klikke på indholdet. Disse interaktioner gør, at algoritmen finder indholdet relevant at eksponere for flere brugere. Dernæst ved at hjælpe indholdet på vej med annoncering.

Hvordan skaffer man nye fans?
Nye fans kan skaffes på organisk (ikke-betalt) eller betalt vis. Organisk fungerer det ved, at brugerne får indholdet at se, fordi deres venner har liket, kommenteret eller delt det. For at de gør det, skal indholdet være relevant for dem. Annoncering er blevet en væsentlig del af arbejdet med Facebook, hvor man kan annoncere målrettet efter at få flere fans/likes.

Hvordan får man dem til at blive ved med at følge som trofaste følgere?
Det gør man ved at blive ved med at producere godt indhold, som er relevant for dem. Det handler om at skabe værdi for brugerne og kommunikere netværksorienteret med fokus på, hvad I kan gøre for dem fremfor udelukkende at kommunikere afsenderorienteret med afsæt i jer selv og jeres produkter.

Hvilke fejl begår små virksomheder typisk på de sociale medier?
En af de typiske fejl er, at virksomheder ikke får afsat tid til at vedligeholde indsatsen på sociale medier. En Facebook-side uden aktivitet er ikke noget værd. Det kræver tid at producere relevant indhold samt svare på henvendelser og gå i dialog med brugerne.

Hvilke fordele er der ved som lille virksomhed at bruge tid på de sociale medier?
Fordelen ved at bruge tid på sociale medier er, at I kan kommunikere med jeres brugere der, hvor de er. Danskerne har i den grad taget de sociale medier til sig, hvor Facebook som det største sociale medie herhjemme har 3,5 mio. danske brugere. Det betyder, at I kan nå ud til mange eller til flere forskellige målgrupper på én gang for bringe jeres indhold i spil.

5 nødvendige ingredienser i den effektive strategi for virksomheder
#1 Formål – hvad er jeres formål? Dette for at finde ud af, hvilket overordnet mål jeres kommunikation på sociale medier skal understøtte,
#2 Relevans – skab relevans for brugere, jf. svaret på forrige spørgsmål,
#3 Indhold – skab det gode indhold på baggrund af jeres kendskab til, hvad der er relevant for brugerne
#4 Plan og mål – planlæg jeres indsats ved at arbejde med årshjul, ugentlige indholdsplaner m.v., og evaluér indsatsen løbende for at sikre, at I når jeres mål
# 5 Få strategien forankret i organisationen og involvér medarbejderne.

Læs også: “Giv noget af dig selv – også der hvor du ikke er glansbillede”

Læs også: “Det er godt at mene noget på de sociale medier”

poul_profil_pix_rt
Foto: Stine Hald.

Opmærksomhed kræver ingredienser fra fiktionen

Det er blevet for let at smide et filter på et foto og sende det af sted på de sociale medier, mener freelancefotograf og underviser i fotografisk storytelling Poul Madsen. Synd. For det stærke billede er guld i en tid, hvor der er rift om opmærksomheden. Det handler om at overraske, at dyrke detaljen, om plots og storytelling. Det kræver brud med klassiske regler for journalistikken, og at du er parat til at give noget af dig selv.

Freelancegruppen.dk, juni 2015

Af Anne Anthon Andersen

Hvad er dine tre vigtigste råd til  storytelling på sociale medier?

1.    At åbne stærkt. Det handler om at åbne med et foto, video, lyd eller tekst, der vækker en nysgerrighed hos følgeren. Nye mediebrugere har meget lidt tålmodighed. For bare fem år siden talte vi om, at man skulle fange publikum inden for 30 sekunder. Nu har vi nærmere 10 sekunder. 
Den virkningsfulde åbning afhænger af historien og mediet. Det kan fx være et citat eller et billede, der ikke er så let at afkode – fx ved at være taget fra en overraskende vinkel, et super close-up eller makroperspektiv. Det bliver en detalje, som trækker publikum ind i fortællingen –han eller hun skal tænke: hvad sker der så? Det kan også være en lyd, som er vanskelig at placere og afkode.
2.    At have overraskelser parat. Tænk i tilbageholdelse af information, i cliffhangers og plots. Også selv om det er en kort tekst i en posts. Vend nyhedstrekanten på hovedet og tænk i, hvordan du holder din modtagers opmærksomhed stangen hele vejen igennem ved at skabe en rød tråd.

3.    At kondensere og komprimere fortællingen. Skær helt ind til benet. Det er vanskeligt at plotte så godt, at du kan holde folk fanget i længere end et par minutter. Det er vigtigere at have noget kort og stærkt end langt og løst. Spørg hele tiden: hvad er argumentet for at læse videre?

Hvorfor er det vigtigt at kommunikere ved hjælp af billeder?
Internettet er et ekstremt visuelt medie. Et godt billede fanger lettere opmærksomhed end tekst. Det fungerer ofte som et interessefangende element, som får følgerne til at læse teksten.

Hvilke råd har du til dem af os, der ikke er professionelle fotografer?
Et af problemerne ved fx Instagram er, at det er blevet lidt for let bare at tage et billede og smide et filter på. Det kan let blive for tomt og indholdsløst. Det handler først og fremmest om at bruge kameraet på en mere utraditionel måde. Forsøg dig med at skifte vinkel. Det er den største udfordring for amatørfotografer. Tænk mere kreativt. Hvad hvis du tog billedet helt nede på jorden og fangede motivet eller situationen derfra? Hvordan kan du bryde ud af boksen og anskue situationen på en helt anden måde, end vi er vant til at se den på?

Hvordan skaber man den stærke storytelling på de sociale medier?
Hvis man skal have succes med det, skal man have en form for strategi. Både i forhold til tidspunktet man poster på, målgruppe og værdier. Man er nødt til at sætte dig ind i fx Facebooks algoritmer. Det er mange gange den omvendte skabelon, man arbejder ud fra som nyhedsjournalist. Man er nødt til at zoome ud og forsøge at se sine posts fra fugleperspektiv – forsøge at skabe sammenhæng i sine post, poste med samme frekvens. Man får et stærkere produkt ved at have en plan for narrativet i den række af posts, man vil udgive over fx den kommende måned.
Det handler også om at skabe et community – et fællesskab af følgere i sin fortælling, hvor man selv bliver en karakter, som interagere med følgerne i fællesskabet og indgår i en løbende debat om konkrete værdier.

Hvad er det billeder og videoer kan tilføje et brand på sociale medier?
Det handler om at skabe gennemsigtighed og ærlighed, om at skabe en autentisk fortælling med nærvær. Der kan reklamebranchen lærer af journalistikken. Når god storytelling virker for mig, handler det om billeder, der har en universel fortælling – et budskab som kan give folk en følelse af genkendelse – de skal kunne spejle sig i fortællingen og det, du giver af dig selv. Det handler om at finde ind til værdier, som mange måske føler er ved at gå tabt. Vi sidder mere og mere foran skærmen. Det får os til i højere grad at søge tilbage til en følelse af fællesskab og værdier at være fælles om – vi har brug for at spejle os i hinanden som mennesker. Det kan de sociale medier tilbyde os. Og vi kan endda få følelsen fra netop bag hver vores skærm. I stedet for at gå ind og drikke den kop kaffe med naboen.

Hvilke faldgrupper er der?
Der er en risiko for, at det jeg uploader kan blive misbrugt. Du overgiver dine rettigheder. Fx som fotograf. Pas på at billedet ikke bliver for let og ligegyldigt. Det skal kunne mærkes. Først da får det værdi. Ellers drukner det.

Læs også: “Jeg hader billeder af mig selv”