Signe Wenneberg

Træng igennem med autencitet og 10 procent bullshit

Kommunikationen.dk har bedt Signe Wenneberg sætte det, hun gør, på en form for formel for, hvordan man slår igennem med sit budskab på de sociale medier. Noget som Wenneberg i den grad må siges at have haft succes med. Burhønen Maggie, skilsmissekommunikation og havebogsprojekter er bare et par eksempler på, hvordan vendepunkter i livet og modgang har leveret deres egne dogmeregler og tunet hende ind på en kurs, som hun har gjort til en på alle måder bæredygtig forretning og et solidt brand. Lær af hende her.

Kommunikationen.dk, februar 2014

Af Anne Anthon Andersen

1.     Hold dig til udvalgte stofområder, som du gør dig til ekspert inden for. De, der rager frem i det sociale medielandskab, gør det, fordi de bliver ved med at levere viden på et afgrænset område. Hvis folk skal ønske at abonnere på dig, skal de vide, hvad de får ved at følge dig. Fokusér på det, der er interessant for din målgruppe og hold dig til det.
2.     Lad være med at gå op i likes – kvantitet. Gå op i kvaliteten i at have en værdifuld samtale med få eller mange. Så kommer resten af sig selv.

3.     Vær til stede med en ordentlig tone. Tal aldrig grimt om nogen. Man kan godt være uenige i en civiliseret tone.

4.     Tag ordet dagligt. Det er ligesom avisen eller magasinet. Hvis du abonnerer på noget, forventer du også, at det udkommer.

5.     Sørg for at tilføje alle potentielle følgere inden for din målgruppe. Regn ikke med at de finder dig. Vær modig med at add’e.

6.     Hvis du har behov for at dele familie-fotos og private opdateringer, administrer da opdateringerne via en liste til familie og venner.

7.     Kør en klar stil i din kommunikation – hashtag fx stofområder og definér dem på dine opslag. Så gør du både dig selv og dine følgere en tjeneste. De ved, hvad de kan forvente, og du har en reminder at holde dig til, når du skal vurdere, om en opdatering holder sig inden for dine stofområder.

8.     Husk adressen når du deler. Vær venlig og nævn dem, du har sakset indhold fra og tag dem i opslag.

9.     Vær altid generøs. Del ud af det du ved, del ud af links og vær en venlig netværker, der sørger for at henvise til andres ideer, artikler og kreative indfald. Hvis du giver meget får du meget.

10.  Tillad dig selv 10 procent bullshit; plads til fis og ballade og skøre udråb. Så undgår du, at din kommunikation bliver helt strømlinet. Man skal kunne mærke autenticiteten, at der er et levende menneske bag. Ville også klæde mange politikeres profiler.

www.signewenneberg.dk www.facebook.com/wenneberg www.instagram.com/signewenneberg www.twitter.com/signewenneberg www.pinterest.com/wenneberg/a-room-of-ones-own-genbrugssommerhuset/