Freelancejournalist Gitte Korsgaard Fenger bruger sociale medier til at markedsføre sin blog ’En stemme i provinsen’. Det har tiltrukket annoncører til bloggen og udvidet hendes professionelle netværk.
Freelancegruppen, juni 2015
Af Anne Anthon Andersen
Hvordan bruger du de sociale medier til at skabe opmærksomhed om dit arbejde?
Facebook bruger jeg til at sikre hurtig og gratis eksponering af mine blogindlæg på bloggen ’En stemme i provinsen’. Instagram brugte jeg først mest privat. Men da det gik op for mig, hvor afgørende stærke billeder er, når man vil fange og fastholde sine følgeres opmærksomhed, var det oplagt at bruge Instagram professionelt som supplement til Facebook, som er bedre til mere tekst. LinkedIn bruger jeg til at sikre og skabe nye kontakter.
Hvad var din plan?
Min plan var sådan set bare, at jeg skulle have min blog ’En stemme i provinsen’ ud til så mange som muligt. Jeg kunne se, at skulle jeg fortsat bruge så meget tid på bloggen, skulle jeg ud til mange og tiltrække annoncekroner. 90 procent af annoncørerne har kontaktet mig.
Produktion: Gitte Korsgaard Fenger
Hvilke overvejelser gør du dig om, hvordan du bruger sociale medier?
Facebook bliver ofte, med rette, kritiseret for at være facade og ren lykke. Det skal man turde bryde for for alvor at slå igennem med sin fortælling og vinde opmærksomheden, så folk bliver ved med at følge med. Jeg tænker meget over, at det ikke skal kunne misforstås, når jeg skriver. Jeg tænker på, hvem min målgruppe er, så flest muligt fanges ind, men altid på baggrund af hvad jeg har lyst til og kan stå inde for. Det handler om helt basal vinkling; hvad fænger i en overskrift. Og så tænker jeg over, at at det er godt at mene noget på de sociale medier for at skabe debat og engagement, men at jeg samtidig skal kunne agere upartisk i min rolle som journalist for Webtv Kalundborg.
Hvad virker?
Jeg fandt hurtigt ud af, hvor vigtigt det er, at man husker, at man på en blog eller de sociale medier skal agere helt anderledes, end man er vant til som journalist, hvor man endelig ikke selv skal i fokus.
Det var en barriere, jeg skulle over, at jeg skulle give mere af mig. I starten havde jeg fx ikke så mange fotos med. Men det var hurtigt tydeligt, at det var de posts med billeder af mig selv og min datter, der for alvor trak læsere til.
Jeg har oplevet, at det virker, når jeg åbner op og er ærlig om også mine knap så perfekte sider. Når jeg fx skriver, at jeg er kloset eller glemmer ting. Folk får pludselig et sandt billede.
Det virker at være god til at like hinandens opslag og på den måde bekræfte hinanden på de sociale medier. Det kan vi alle sammen godt lide. Husk dine venner og følgere og at give komplimenter, og husk at det skal være ærligt, og at du skal mene det.
Produktion: Gitte Korsgaard Fenger
Hvad virker ikke?
Det virker ikke på Instagram at lægge 10 billeder op om dagen. Hvis du kontinuerligt poster 10 billeder i træk uden at vælge og dermed fylder en hel væg, bliver dine følgere trætte af dig og dropper at følge dig. Det samme gælder på Facebook. Der skal være en legitim årsag til dine opdateringer.
Doser dine indlæg. Og husk at det er et netværk, som fungerer ved, at man giver igen, deler viden og info og hjælper hinanden. Hvis man glemmer det, får man ikke den opmærksomhed på de sociale medier, man ønsker.
Hvad har du aktivt gjort for at skaffe fans/følgere?
Jeg har flittigt bedt netværk om at dele mine blogposts på Facebook. Nu laver jeg en konkurrence i samarbejde med Visit Vestsjælland, hvor man skal gå ind og like en Facebookside og tilmelde sig nyhedsbrev for at være med i lodtrækningen om en uges ferie med alt betalt på Sejrø.
Hvad betyder det for din forretning, at du er synlig på de sociale medier?
Det betyder meget. Alene på Facebook har jeg, siden jeg startede min blog, fået over 200 nye venner, alene på grund af bloggen. Det er alt fra Åse på 65, som skriver og roser min blog til kendte fra tv, som anmoder om at være ven. Det har øget mit netværk markant.